Jak zaplanować swój czas, czyli krótki poradnik o tym jak możesz zostać zorganizowanym studentem.

Czas jest względny – stwierdził kiedyś Ktoś Mądry. W uproszczeniu, teoria dylatacji czasu głosi, iż mijający pomiędzy dwoma zdarzeniami czas zależy od położenia obserwatora, dlatego nie może być jednoznacznie określony. Teoria ta zaczyna nabierać większego sensu, kiedy uświadomimy sobie, że dzień każdego z nas ma tyle samo godzin. Mimo to, niektorzy potrafią wykorzystać ten czas lepiej i bardziej produktywnie, co przekłada się na widocznie rezultaty. Dysponując dokładnie takim samym czasem, osiągamy bardzo rożne efekty. Problem tkwi w odpowiednim zarządzaniu swoim czasem. Poniższy tekst wprowadzi Cię w arkana tej sztuki.

Sztuka tajemna czyli legendarne zarządzenie czasem

Jak dowodzą eksperci, odpowiednie planowanie czasu przekłada się na realne efekty. Rzetelnie planując nadchodzący dzień, tydzień, miesiąc a nawet rok, rzeczywiście osiągamy więcej. Wypisując konkretne zadania i cele pobudzamy się do działania, stajemy się bardziej produktywni, bo możemy uniknąć chaosu. Mając przed sobą jasny plan nie zostawiamy niczego na ostatnią chwilę. Jak wiadomo, nie samą nauką student żyje. Warto zatem dodać, że odpowiednie zarządzanie sobą w czasie, pozwoli na wygospodarowanie większej ilości czasu wolnego. Pozbywamy się stresu związanego z dotrzymaniem terminu, a zbliżający się egzamin przestaje budzić zgrozę i nie spędza snu z powiek.

Jak się za to zabrać?

Teoria to jedno, ale jak wprowadzić ją w życie? W sieci roi się od wszelkiej maści poradniczkow i kursow traktujących o efektywnym zarządzaniu czasem. Można by odnieść wrażenie, że mogąc skorzystać z nich w każdej chwili, wszyscy powinniśmy być doskonale zorganizowani. Okazuje się jednak, że nie jest to takie proste. Pamiętajmy, że każdy z nas działa inaczej, a zarządzanie sobą w czasie wymaga od nas systematyczności i samodyscypliny. Jest jednak kilka podstawowych sztuczek, ktore każdy powinien znać. Oto one:

  1. Planuj i ustalaj priorytety. Możesz prowadzić kalendarz jeśli jesteś tradycjonalistą, lub podążać z duchem czasu i korzystać z dostępnych aplikacji. Warto poświecić poł godziny każdego ranka na wypunktowanie zadań na nadchodzący dzień. Wypiszmy wszystko co musimy zrobić, zaczynając od tych najważniejszych a na drobiazgach kończąc. Staraj się robić wszystko po kolei, nie zabieraj się za następne, jeśli nie dokończyłeś pierwszego.
  2. Dziel i rządź. Sprobuj określić ile czasu potrzebujesz i możesz poświecić na wykonanie jednego zadania. Zastanow się ile zajmie Ci np. napisanie eseju. Sprobuj sam sobie wyznaczać deadline. Nauczy Cie to systematyczności, pozwoli rownież na zaplanowanie kolejnych zadań. Dzięki temu, praca przewidziana np. na cały dzień przebiegnie znacznie szybciej i sprawniej.
  3. Nie daj się okradać. Chyba wszyscy wiemy jak dużo czasu tracimy na skrolowaniu Facebook’a, czy oglądaniu kotow w „Internetach”. Nie daj się rozkojarzyć i nie trać na to czasu dopoki nie zrobisz wszystkiego, co zaplanowałeś. Jeśli jednak jest to dla Ciebie forma relaksu, poświeć na nią jedynie określoną ilość czasu. I ani minuty dłużej!
  4. Jak zjeść słonia – czyli duże zadania. Niektorych rzeczy nie da się zrobić od razu, rozłoż je więc w czasie i realizuj krok po kroku. To tyczy się szczegolnie planow długoterminowych, np. rocznych.
  5. Nie wszystko na raz. Nie martw się, jeśli nie zdążysz zrobić wszystkiego co zaplanowałeś. Po prostu rozpocznij następny dzień od zadania, ktorego nie dokończyłeś dnia poprzedniego.

Oddychaj!

Daj sobie czas na odpoczynek. Przepracowanie i przemęczenie nie sprzyjają produktywności i w niczym Ci nie pomogą. Warto przewidzieć czas na krotki spacer, kubek dobrej kawy lub… oglądanie kotow w Internecie. Co kto woli! Czas należy do nas i tylko my możemy decydować jak go zagospodarujemy. Możemy go wykorzystać na dziesiątki rożnych sposobow, mniej lub bardziej właściwie czy produktywnie. Wszystko zależy od tego co jest dla nas ważne i na czym najbardziej nam zależy. Nie tylko czas jest względny, priorytety, cele i wartości rownież. Zastanow się co jest ważne dla Ciebie, przemyśl jak to osiągnąć, właściwie zarządzanie sobą w czasie z pewnością przybliży Cie do celu.

Wszystkim zainteresowanym polecam lekturę kilku książek, ktore uważam za szczegolnie ciekawe, tytuły podaję poniżej. Jednak na rynku aż roi się od podobnych pozycji, a wycieczka do księgarni każdemu wyjdzie na zdrowie.

Najpierw rzeczy najważniejsze S. Covey

Samo sedno. Zarządzanie czasem M. Clayton

Jak zaoszczędzić godzinę dziennie M. Heppell

Dołącz do AIESEC

Trwa rekrutacja

Jesteś studentem, chcesz kształtować środowisko lokalne i mieć wpływ na otaczający Cię świat?
Dowiedz się, dlaczego warto do nas dołączyć.