Cel numer 13 dla szkół
Projekt dąży do realizacji Celu Zrównoważonego Rozwoju #13: Działania w dziedzinie klimatu: zwiększenie poziomu edukacji oraz potencjału ludzkiego i instytucjonalnego, podniesienie poziomu świadomości na temat łagodzenia zmian klimatycznych, adaptacji i skutków zmian klimatycznych oraz systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami.
Przykładowy przebieg warsztatów 6-cio tygodniowych
Tydzień 1
Wprowadzenie i zapoznanie z wolontariuszami. |
Omówienie celów zrównoważnego rozwoju |
Omówienie celu zrównoważnego rozwoju nr 4: dobra jakość edukacji oraz celu zrównoważnego rozwuju nr 13: działania w dziedzinie rozwoju |
Dlaczego edukacja o zmianach klimatu jest ważna i w jaki sposób im przeciwdziałać |
Podsumowanie tygodnia, praca w grupach | ćwiczenia grupowe: wytłumaczenie w jaki sposób projekt będzie wpływał na środowisko lokalne. |
Tydzień 2
Zmiany klimatu: na świecie, w moim kraju, w moim otoczeniu |
Działanie: poszukiwanie informacji na tetam zmian klimatu (załącznik do raportu UNESCO) |
Warsztaty na temat globalnego ocieplenia i efekru cieplarnianego |
Ekstremalne zjawiska pogodowe i podnoszący się poziom morza |
Zajęcia praktyczne: Zmiana klimatu jes kwestią etyczną, rozmowy z ludźmi poza szkołą – co robią i czego nie robią dla zapobiegania zmianom na Ziemi |
Tydzień 3
Odpowiedzialna konsumpcja |
Warsztaty: agrokultura, flora i fauna |
Warsztaty: odpowiedzialne korzystanie z wody |
Zajęcia praktyczne: agrokultura, flora i fauna | sadzenie drzew, warzywa w szkole |
Praca w grupie: stworzenie plan odpowiedzialnego korzystania z zasobów wody, flory i fauny |
Tydzień 4
Odpowiedzialna konsumpcja |
Warsztaty: agrokultura, flora i fauna |
Warsztaty: odpowiedzialne korzystanie z wody |
Zajęcia praktyczne: agrokultura, flora i fauna | sadzenie drzew, warzywa w szkole |
Praca w grupie: stworzenie plan odpowiedzialnego korzystania z zasobów wody, flory i fauny |
Tydzień 5
Warsztaty: Zużywanie energii w sposób zrównoważony |
Zajęcia praktyczne: Zużywanie energii w sposób zrównoważony |
Warsztaty: Katastrofy naturalne, ryzyka i możliwość ich występowania |
Zajęcia praktyczne: analiza lokalnych zagrożeń |
Zajęcia grupowe: projekt na temat odpowiedzialnego zużycia energii |
Tydzień 6
Warsztaty: zużycie plastiku i recykling |
Zajęcia praktyczne: zużycie plastiku i recykling |
Projekt w grupie: odpowiedzialne zużycie energii w szkole |
Warsztaty: konstrukcja planu dla klimatu dla lokalnej społeczności, połączenie projektów czterech grup w jeden, prezentacja |
Jarmark szkolny: prezentacja projektów i wybór zwycięzców |
*Jest to tylko przykładowy przebieg warsztatów trwających 6 tygodni. Ze względu na potrzeby placówki, długość warsztatów lub predyspozycje wolontariuszy mogą one przebiegać w inny sposób.
OPIS ROLI
Przeprowadzanie zajęć i angażowanie odbiorców projektu w aktywności mające na celu zwiększenie świadomości o problemach klimatycznych, a także zachęcenie do podjęcia działań zapobiegających.
OCZEKIWANY REZULTAT
Reduce vulnerability and risks, build resilience and deal with the impacts of climate change, so as to contribute to and minimize impact on sustainable development.
METODY POZYSKIWANIA DANYCH
Liczba ludzi wyedukowanych na temat zmian klimatu i sposobów im zapobiegania. Liczba postanowień wobec zwalczania zmian klimatu.