Cel numer 13 dla szkół
Projekt dąży do realizacji Celu Zrównoważonego Rozwoju #13: Działania w dziedzinie klimatu: zwiększenie poziomu edukacji oraz potencjału ludzkiego i instytucjonalnego, podniesienie poziomu świadomości na temat łagodzenia zmian klimatycznych, adaptacji i skutków zmian klimatycznych oraz systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami.
Przykładowy przebieg warsztatów 6-cio tygodniowych
Tydzień 1
Wprowadzenie i zapoznanie z wolontariuszami. |
Omówienie celów zrównoważnego rozwoju |
Omówienie celu zrównoważnego rozwoju nr 4: dobra jakość edukacji oraz celu zrównoważnego rozwuju nr 13: działania w dziedzinie rozwoju |
Dlaczego edukacja o zmianach klimatu jest ważna i w jaki sposób im przeciwdziałać |
Podsumowanie tygodnia, praca w grupach | ćwiczenia grupowe: wytłumaczenie w jaki sposób projekt będzie wpływał na środowisko lokalne. |
Tydzień 2
Zmiany klimatu: na świecie, w moim kraju, w moim otoczeniu |
Działanie: poszukiwanie informacji na tetam zmian klimatu (załącznik do raportu UNESCO) |
Warsztaty na temat globalnego ocieplenia i efekru cieplarnianego |
Ekstremalne zjawiska pogodowe i podnoszący się poziom morza |
Zajęcia praktyczne: Zmiana klimatu jes kwestią etyczną, rozmowy z ludźmi poza szkołą – co robią i czego nie robią dla zapobiegania zmianom na Ziemi |
Tydzień 3
Odpowiedzialna konsumpcja |
Warsztaty: agrokultura, flora i fauna |
Warsztaty: odpowiedzialne korzystanie z wody |
Zajęcia praktyczne: agrokultura, flora i fauna | sadzenie drzew, warzywa w szkole |
Praca w grupie: stworzenie plan odpowiedzialnego korzystania z zasobów wody, flory i fauny |
Tydzień 4
Odpowiedzialna konsumpcja |
Warsztaty: agrokultura, flora i fauna |
Warsztaty: odpowiedzialne korzystanie z wody |
Zajęcia praktyczne: agrokultura, flora i fauna | sadzenie drzew, warzywa w szkole |
Praca w grupie: stworzenie plan odpowiedzialnego korzystania z zasobów wody, flory i fauny |
Tydzień 5
Warsztaty: Zużywanie energii w sposób zrównoważony |
Zajęcia praktyczne: Zużywanie energii w sposób zrównoważony |
Warsztaty: Katastrofy naturalne, ryzyka i możliwość ich występowania |
Zajęcia praktyczne: analiza lokalnych zagrożeń |
Zajęcia grupowe: projekt na temat odpowiedzialnego zużycia energii |
Tydzień 6
Warsztaty: zużycie plastiku i recykling |
Zajęcia praktyczne: zużycie plastiku i recykling |
Projekt w grupie: odpowiedzialne zużycie energii w szkole |
Warsztaty: konstrukcja planu dla klimatu dla lokalnej społeczności, połączenie projektów czterech grup w jeden, prezentacja |
Jarmark szkolny: prezentacja projektów i wybór zwycięzców |
*Jest to tylko przykładowy przebieg warsztatów trwających 6 tygodni. Ze względu na potrzeby placówki, długość warsztatów lub predyspozycje wolontariuszy mogą one przebiegać w inny sposób.